2024. május 19. - Ivó, Milán

MSZP - egy "pofátlan" brand vége?

Név és logóváltásra készül az MSZP a választások után - híresült el. Az arculatváltás azonban komoly veszélyekkel is jár, ráadásul az elemző szerint öreg hiba volt már a két forduló között kikotyogni az erről szóló elképzeléseket.
2010. április 20. kedd 17:16 - Nagy András
Akár még az önkormányzati választások előtt újra fogják gondolni és gondoltatni az MSZP „brandjét”, a név és logó esetleges lecserélését. Nem kizárt ugyanis, hogy új névvel (például: Új Baloldal) és új logóval vág neki az MSZP a következő négy évnek – írta a hét első napján a Népszabadság „biztos” szocialista forrásokra hivatkozva.

Ennek értelmében hamarosan búcsút inthetünk az elmúlt húsz év talán legtöbbet pocskondiázott, mégis legeredményesebb politikai brandjének: a Magyar Szocialista Párt elnevezésnek, valamint a névvel örökre összefonódó vörös szegfűnek.

Nem minden a név

Gyulai Attila
Gyulai Attila (1978) politológus, kommunikációs szakember, a Political Capital (PC) gazdasági politikai elemzőintézet ügyvezető igazgatója. Egyetemi tanulmányai mellett újságíróként dolgozott. 2003-tól a PC elemzője. 2006-tól doktori tanulmányokat folytat az ELTE ÁJK Politikatudományi Doktori Iskolájában, szakterülete a diszkurzív politikatudomány.
politicalcapital.hu
A lap szerint a párt még az őszi önkormányzati választásig levetkőzné az utóbbi időkben jócskán degradálódott arculatát. Csakhogy a helyhatósági voksolásig kevesebb, mint fél év van hátra. Vajon fel-, illetve újjáépíthető ennyi idő alatt egy az utóbbi években igencsak leharcolódott brand?

Teljes mértékben semmiképpen – mondja Gyulai Attila, a Political Capital ügyvezetője, kommunikációs szakember. Úgy véli, a választás utáni hónapokban az MSZP szempontjából az elsődleges kérdés amúgy is annak eldöntése lesz, hogy az esetleges újrapozicionálásnak kik lesznek az arcai, milyen szervezeti struktúra tartható fenn. Ez utóbbi attól függ, milyen belső küzdelmek indulnak meg a párton belül.

Kérdés, egyáltalán segítene-e egy arculatváltás a hitelében megfogyatkozott Szocialista Párton? Korábban ugye már felvetődött, hogy a párt a szocialista titulust cserélje szociáldemokratára, ám abból nem lett semmi. „Önmagában a névváltozás, az új arculat nem jelent segítséget” – szögezi le Gyulai.

Vagyis: ha csak külsődlegességeiben változik az MSZP, az nem jelent érdemi változást. A szocialista pártnak először azt a stratégiai döntést kell meghoznia, hogy milyen ideológiai irányban, milyen stílusú ellenzékiséggel, milyen szavazókat megcélozva kíván politizálni a következő években. Nem mindegy ugyanis, hogy a néppárti pozíció újraépítéséről van szó, vagy egy markáns, „harcias” baloldali párt létrehozásáról.

Ha ez utóbbi lesz a cél, az Új Baloldal, mint név, akár alkalmasnak is tűnhet. A név azonban foglalt, hiszen Új Baloldal néven már működött egy nem túl sikeres formáció néhány évvel ezelőtt – emlékeztet a PC ügyvezetője. De a lényeg nem is annyira a konkrét név, hanem az, hogy a mögöttes változtatási, megújítási szándék hitelesnek tűnik-e a választók számára, a névnél tehát többről van szó. A konkrét jelentés tulajdonképpen másodlagos, bár a választás nyilvánvalóan hordozná a célként kitűzött új irányt.

Az óvatosság nem árt

Új név és logó még nem elég
A lényeg az, hogy az új név, az új logó és az új üzenet koherens egységet mutasson. A névváltás jelentősége az, hogy gyökeres változási szándékot üzen, az új logó is ennek az üzenetnek a hordozója – de csak annak eldöntését követően, hogy milyen irányba indul a párt – mondja Gyulai Attila.
A magyar pártokra egyébként nem jellemző, hogy sűrűn váltogatnák külső megjelenési jegyeiket. Igaz, időről-időre azért igyekeznek frissíteni arculatukon. „Legalább négyévente megfigyelhetőek bizonyos mértékű változtatások” – mondja az elemző. Gyökeres változtatásra elsősorban válsághelyzetben van szükség, a választók pedig nehezen követik a változásokat, könnyen összezavarodhatnak, ezért óvatosan kell bánni a brand megváltozásával. De ha jól csinálják, akkor kifejezetten figyelemfelkeltő hatású lehet a változtatás.

Kérdés az is, jó taktika-e az MSZP részéről ennek felvetése még a két forduló között. Gyulai Attila szerint a választók ezt könnyen úgy fordíthatják le, hogy a szocialisták befejezték a kampányt, ami vasárnapra akár meg is duplázhatja a vereséget.

Ugyanakkor vannak hazai vagy nemzetközi példák arra, hogy egy párt sikeresen vetkőzte le „elhasználódott” arculatát. Ha már a baloldalról van szó, konkrétumként előhozható a német SPD-ből való kiválással létrejött formáció (Linke), a brit Munkáspárt pedig az ideológiai-arculati megújításra mutat példát (New Labour).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását