A hároméves szakmunkásképzés megszüntetése után létrehozott szakiskolai képzés jóvátehetetlen károkat okozott az iskolarendszerű szakképzés területén. A középiskolai szinten továbbtanulni képtelen fiatalokat a szakiskolában zsúfolták az iskolafenntartók, ahol tömeges lett a buktatás, és gyakorlattá vált a nehezebben kezelhető tanulók eltávolítása.
A középiskolai expanzió erőszakos keresztülvitele miatt a szakiskola degradálódott, a sehova fel nem vett és a középiskolákból kibuktatott tanulók gyűjtőhelye lett. Kialakult a szakiskolai szegregáció. Ugyanakkor az oktatásirányítás önkényesen leszűkítette a szakiskolában tanulható szakképesítések számát, amit súlyos diszkriminációnak tartunk.
Az iskolai rendszerű szakképzésben a jogszabályalkotó a gyakorlati képzés tekintetében is megkülönbözteti a tanulókat egymástól. Az iskolai tanműhelyben és a gazdálkodó szervezettel kötött együttműködési megállapodás keretében folyó gyakorlati képzésben nem járnak azok a juttatások és előnyök, amelyek tanulószerződésnél járnak (pl. pénzbeli juttatás, kötelező felvétel a szakképző iskolába, a képzési idő "beszámít a nyugdíjba", szülési szabadság, betegszabadság jár a tanulónak).
Ugyanakkor a tanulószerződés intézménye (tanoncszerződés) sérti az esélyegyenlőség elvét, elősegíti a tanulók kizsákmányolását, nem ad biztosítékot a pályakezdéshez. Nincs garancia arra, hogy a tanulók megkapják a pénzbeli és természetbeni juttatásokat.
Javaslatok az iskolai rendszerű szakképzés gyermekbarát szervezéséhet:
1. Meg kell engedni, hogy minden tanuló megkezdhesse bármelyik államilag támogatott szakképesítés tanulását 14 éves korától a 9. évfolyamon, ha sikeresen befejezte az általános iskolát.
2. Nem lehet a szakképesítést különböző iskolai évfolyamok elvégzéséhez kötni (jelenleg befejezetlen általános iskolai végzetséghez 8. 10. 12. 13. évfolyam befejezéséhez, vagy érettségi vizsgához kötik a szakképesítésbe való bekapcsolódást "hasra-ütés" szerűen.)
3. A szakiskolát 4 évfolyamos szakképző iskolává kell minősíteni, ahol a 9. évfolyamtól kezdődően páthuzamosan folyik a szakmai elméleti és a szükséges közismereti oktatás. (Sok "nyolcadikos" gyermeknek elege van a közismereti tantárgyak tanulásából, szakmát akarnak tanulni, munkába akarnak állni, pénzt akarnak keresni. Jobban viselik az általános iskolai megpróbáltatásokat, ha van perspektívájuk.)
4. Egységes tanulói szerződést kell előírni, amely szerint egyforma juttatást és előnyöket kapnak az iskolai tanműhelyben, az együttműködési megállapodás alapján folyó vagy a tanulószerződéssel gyakorlati képzésben részt vevő tanulók.
Keszei Sándor (06-30/433- 8754) www.iskolaszek.hu
Kiadó: Magyarországi Szülők Országos Egyesülete