2024. május 7. - Gizella

Nincs pénz, nincs bringaút – Hiányzó engedélyek

A drótszamár reneszánszát éljük: egyre jobban terjed eme gyors, egészséges és környezetkímélő közlekedési eszköz. Ezt felismerve az EU is támogatja az ilyesfajta közlekedésekhez elengedhetetlen kerékpárutak építését, különböző pályázatokkal. Remek főváros
2008. október 16. csütörtök 15:52 - Pásztor Balázs
A történet

Szokás szerint elcsesztek valamit, de ez nem újdonság. A már említett EU-s pályázaton, 2007 végén a főváros 650 millió forintot nyert bicikliút-építésre. Ebből a pénzből huszonkét kilométernyi kerékpárút (és hozzá tartozó bringatároló) épülhetett volna, többek között a csepeli Szabad kikötő úton, Rákospalotán a Régi Fóti úton és Újbudán, a Hosszúréti-patak mentén. A szükséges engedélyeket nem sikerült beszerezni, így nem kezdődhetett meg időben a munka. A pénz nem kerül máshoz, hanem újra pályázható lesz, amire ismét benyújtja a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a papírokat, hisz már minden engedély megvan.

Mivel az ország szervezett kerékpáros csoportjai erős nemtetszésüket nyilvánították ki az ügyben, ezért valószínű, hogy az utak közpénzből is megépülnek, már ha nem sikerül a pályázat. Azért érthető módon a pályázati út mindenkinek jobb lenne, így László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke is segít a dokumentum megírásában. Egyébként volt már hasonló eset korábban is: áprilisban egy kilencszázmilliós buszfolyosókra kiírt szintén EU-s pályázat pénze került vissza gazdájához, hasonló módon.

Kinek a hibája?

A négyes metrót uraló káoszból és az autópálya-építéseket övező vitákból kiindulva nem lehetünk meglepve, ha pár kilométer bicikliút felhúzása sem jön össze (azt is hozzá kell tenni, hogy a metrónál több ezer, míg itt ötven-hatvan engedélyt kellett volna beszerezni). A Régi Fóti úton a tulajdoni lapok, a patak mentén pedig a számos magántulajdonos hozzájárulásának hiánya, pontosabban ezek késedelmes beszerzése okozta a problémát. Ez eredményeztethető egyrészt a hivatalnoki Pató Pál uras (hej, ráérünk arra még) hozzáállásból, illetve lustaságból (elvégre nyolc hónapjuk volt rá), másrészt az ott lakók kapzsiságából, ugyanis bevett szokás húzni-halasztani az ilyen engedélyeket, hogy a főváros több pénz adjon a kedves beleegyezőnek.

Mit érdemel a bűnös, aki elbaltáz hatszázötven millát? – tehetnénk fel a kérdést jogosan, de azt a kiábrándító választ kapnánk, hogy: semmit. Ennek egyik oka, hogy egyetlen valódi "bűnöst" nem lehet találni, mindenkit felkutatni pedig nincs hajlandóság. Másik ok, hogy a mutyizás szinte minden építkezési ügyletben bevett szokás, és ennek folyamán semmilyen evvel kapcsolatos ügyben nincs büntetés, max. egy-egy leváltás. Pedig néhány karakán büntetés garantáltan kiküszöbölné az összes ilyen „kifutottunk a határidőből” esetet.

Úttalan utak

Az ország kerékpárútjaira két tökéletesen jelmező szót lehet találni: kevés és elhanyagolt. Az országban – bár pontos adatokat sehol sem tudnak adni – megközelítőleg kétezer kilométer bicikliút-féleség (kerékpárutak, kerékpársávok és kerékpározásra alkalmas kijelölt mellékutcák együttese) található, amelyet a kormány 2013 végéig, szándéka szerint meg fog duplázni (bár a programnak nincs felelőse). Ebben kiemelt szerephez jut a mindössze 178 kilométerrel rendelkező főváros, melynek teljesítménye e számmal még a környező nagyvárosokhoz képest is siralmas. A fent említett elbaltázott beruházás az ez évi fővárosi kerékpárút-büdzsé 80%-a lett volna.

Ráadásul az utak állapota is a legtöbb helyen katasztrófális. Miután felépítették, mindenki kényelmesen hátradől – élükön az önkormányzatokkal –, és rá sem néz (így nem fordít pénzt a karbantartásra), ami egyértelműen útromláshoz vezet. Pedig sokkal kevesebbe kerülne folyamatosan karbantartani, mint egyszer-egyszer felújítani (nemrégen vezettek be a karbantartási költségekhez szükséges pályázati keretet, amitől jelentős javulást várnak). Maguk az építési szabályok is csak két éve vannak szigorú szabályokhoz kötve – az ezelőtti utak némelyikén nem épp kellemes meglepetések érhetik az embert (alapozás nélküli, tűzcsap az út közepén, semmibe vezető útszakasz).

Budapesten ötféle forrásból épülnek kerékpárutak: európai uniós pénzekből, a főváros saját beruházásában, útfelújításhoz kapcsolódóan, kerületi fejlesztésekkel, illetve magánberuházásban (őket Budapest kötelezi). A főváros idén 10 kilométerrel bővül (ha a fent említett útszakaszok nem épülnek meg), de még így se fogja megközelíteni a kívánt értéket. Ám a Critical Mass egyre sokasodó résztvevője is jelzi: sokkal gyorsabban nő az igény, mint az eddig is szűkös „kínálat”.

Nem élnénk Magyarországon, ha az ellentábort – vagyis az autósokat – nehéz helyzetbe hozó alternatív ötletek fel nem merülnének. A zöldek – kiknek kezdeményezése a bringásokkal összefogva már jó pár ezer embert ültetett át kétkerekű járműre – szerint bizonyos helyeken az autósoktól kellene elvenni egy sávot. Ami valamiképp logikus javaslatnak is tűnik, ha azt nézzük, hogy a belvárosban gyorsabb közlekedni drótszamárral mint vaskocsival, valamint csökkenteni akarjuk a légszennyezést és a hosszan kígyózó dugókat. Bár ehhez azt is el kéne magyarázni egy-két embernek, hogy nem kell a két percre lévő közértig autóba pattanni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását