2024. május 21. - Konstantin

Jövő héten döntenek a fővárosról

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön tárgyalja az önkormányzat jövő évi költségvetési koncepcióját, amelynek fő célja az egyensúly megőrzése - tudta meg az MTI városházi forrásokból.
2008. november 22. szombat 15:12 - Hírextra
Takarékossági intézkedésekkel, reformok további kiterjesztésével, az önkormányzati kötelezettségvállalások felülvizsgálatával, a hivatali szervezet racionalizálásával, a működési kiadások oly mértékű csökkentését kell elérni, hogy a fővárosi önkormányzat jövő évi korrigált működési eredménye 11,5 százalék legyen a jelenlegi 9,7 százalék helyett - rögzíti az alapvetően a stabilitás és az egyensúly megőrzésére koncentráló jövő évi önkormányzati költségvetési koncepció, amely hétfőn a város vezetői, csütörtökön pedig pótkézbesítéssel a Fővárosi Közgyűlés elé kerül.

A Főpolgármesteri Kabinet ülésének résztvevői az MTI-nek elmondták, hogy az önkormányzatnak az államtól származó bevételei egyre csökkennek, saját működési bevételeinek többsége az iparűzési adóból származik. Utóbbinál - a gazdasági visszaesés miatt - jövőre a koncepció egyszázalékos bevételcsökkenéssel számol.

Idén valamivel több mint 90 milliárd forint iparűzésiadó-bevételt tervezett az önkormányzat a módosított, 561 milliárd forintos költségvetésében. Az szja-bevételből is egyre kevesebb jut az önkormányzatnak. Tavaly például a deklarált 8 százalék helyett 0,6 százalék szja-bevételt realizáltak a jövedelemkülönbség címén megvalósított állami elvonás miatt. Az önkormányzat adósságállománya egyébként csaknem 160 milliárd forint, miközben új hiteleket évek óta nem vesz fel.

A koncepció szerint jövőre a közszférában a bérek nem növekedhetnek, és a 13. havi bérek kifizetésére sem tudnak garanciát vállalni. Az önkormányzati gazdasági társaságoknál megvizsgálják a bérek, bérjellegű jövedelmek 2008. évi nominális szinten tartásának lehetőségét.

A közszolgáltató társaságok szolgáltatásaiért az önkormányzat ugyancsak az idei nominális szinten akar fizetni jövőre is. A szolgáltatások reálteljesítmény-szinten tartását a cégeknek a munkahatékonyságuk és eredményességük növelésével kell elérniük.

Az önkormányzati bevételek növelése érdekében új források feltárását, például a behajtási díj, a dugódíj, a parkolási díjak és egyéb adó bevezetésének a lehetőségét is megvizsgálják. Tervezik a részvényportfólió-értékesítés és az ingatlaneladások felgyorsítását. Idén egyébként ez utóbbinál a tervezett 15 milliárd forintnak csak mintegy ötöde valósul meg.

Felülvizsgálják a beruházások teljes körét is. A fejlesztési forráshiányt úgy szüntetnék meg, hogy azokra a fejlesztésekre, amelyekről még nem döntött a közgyűlés addig nem történhet kötelezettségvállalás, míg a Főgáz-részvények ára nem folyik be. A koncepció szerint ez várhatóan 2010 második felében történik meg. Addig - Demszky Gábor korábbi kijelentése szerint - jövőre 30 milliárd forint körüli összegben áthidaló hitelt vesznek fel.

A BKV, és így a fővárosi tömegközlekedés gazdasági stabilizációjában a koncepció elengedhetetlennek tartja az eddigi 32 milliárd forintnál nagyobb állami tehervállalást. Egyidejűleg a cég működési hiánya folyamatos újratermelődésének megállítását, az adósságcsapda elkerülését és az eszközállomány aggasztó mértékű műszaki állagromlásával járó belső adósság mérséklését is szorgalmazza az anyag, konkrét megoldási módok megjelölése nélkül.

Kitér a koncepció arra is, hogy ha a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. jövőre nem tud 7,6 milliárd, 2010-ben pedig 14,2 milliárd úgynevezett fejlesztési önrészt átadni a fővárosnak, akkor valamilyen módon rendezni kell a csatornaberuházások rendelkezésére álló források és a kiadások közötti feszültséget. Idén mintegy 5 milliárd forint volt a csatorna-beruházások önrészigénye. A főváros teljes körű csatornázási programját egyébként 31 milliárd forintos EU-támogatásból és a csatornázó művektől átvett 21,6 milliárd forintból valósítanák meg 2011-re.

A 4-es metró épülő első szakaszának finanszírozásával kapcsolatban a koncepció mintegy 354 milliárd forintos összköltséget és 2011. végi átadási határidőt jelez. Az EU Kohéziós Alapjából a projekt maximum 76,5 százalékos támogatást, 232 milliárd forintot kaphat. Az első szakasz építésének költsége az önkormányzat idei költségvetéséhez képest 5,8 milliárd forinttal nőtt, jórészt a projektirányító szervezet megerősítése miatt.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását