2024. május 19. - Ivó, Milán

Akcióban a fogyasztóvédelem

Minden fogyasztónak elengedhetetlen ismernie a vásárlással kapcsolatos lehetőségeit, különösképpen akkor, amikor az egész ország hamarosan vásárlási lázban fog égni. A HírExtra Kathi Attilát, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivőjét kérdezte.
2009. december 12. szombat 16:01 - Győry S. József


Milyen típusú bejelentések érkeznek Önökhöz? Tudna mondani esetleg egy kirívó példát?

Nagyon nehéz példákat kiemelni, hiszen a hatósághoz évente több mint százezer bejelentés érkezik. Az egyik része alapvetően az információkérés, a másik része a tipikusnak nevezhető panasz. A leggyakoribb a szavatossági-jótállási ügyekkel kapcsolatos kérdéskör, tehát az érdeklődők zöme is ezzel kapcsolatosan teszi fel a kérdéseit.

Egy vita esetén mit tudnak tenni?

Megnézzük, hogy ebben az esetben a vitarendezés folyamata jogszabályszerű volt-e. Azt számon lehet kérni, ha a vitarendezés el sem indult, vagy nem a jogszabályban rögzített menetrend szerint zajlik: nem rögzítették jegyzőkönyvbe a szükséges információkat, egyáltalán felvettek-e jegyzőkönyvet, vagy fars információkat adtak a jogérvényesítéssel kapcsolatos kérdésekre. Amire nekünk nincs jogosultságunk, az magának a vitának az eldöntése, ez a békéltet testületi fórum, vagy a bíróság elé tartozik. Mi abban tudunk segíteni, hogy a jogokról szóló információt megadjuk, vagy addig, amíg a békéltetőtestület elé került az ügy, addig megvizsgáljuk, hogy hibázott-e, és ha hibázott, hol hibázott a vállalkozás.

Kifejezetten karácsony, és szilveszter kapcsán mire érdemes odafigyelni? Az elmúlt évek tapasztalata alapján mire lehet következtetni?

Három fontos dolog létezik, az egyik az, hogyha fényfűzért vásárolunk, akkor azt megfelelő helyen tegyük. Ne piacon vagy utcán, tehát ne olyan helyen, ahol számtalan beazonosíthatatlan eredetű és minőségű termék szerepel. Az ünnepek előtt mindig nagy a rohanás, hadd mondjam azt, hogy kicsit le kell lassulnunk, hogy ugyanazon szempontok alapján vásároljunk, mint hétköznap. A harmadik dolog egy tévhit eloszlatása: a vásárlók jó része azt hiszi, hogy ünnepek után az egyébként hibátlan terméket is cserélik a kereskedők.

Jogszabály szerint ez nem kötelessége a kereskedőknek, de egyre több helyen biztosítják ezt a lehetőséget. Vásárláskor azt kell megnézni, megkonzultálni a kereskedelmi egységgel, hogy mi a sorsa egy vásárlás utáni reklamációnak. Ha a kereskedő csak a hibás termékkel foglalkozik, akkor lehet, hogy érdemes egy olyan üzletet keresni, ami foglalkozik azokkal az ügyekkel is, amikor a termék egyébként hibátlan, tehát lehetőséget biztosít a termék értékének a levásárlására, vagy kicseréli a terméket. Sok olyan lehetőség van, ami nem jogszabályi kötelezettség, de a fogyasztói elégedettség okán a vállalkozások teljesítik őket.


Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását