2024. május 21. - Konstantin

Mikrobák falják az olajfoltot

Miután sikeresen elzárták a Mexikói-öbölben található „Deepwater Horizon” néven elhíresült olajfoltot tápláló vezetéket, megkezdték a több millió hordónyi olaj eltávolítását a vízből.
2010. augusztus 26. csütörtök 08:01 - Telkes Árpád
Mikrobák és az emésztés

Első körben apró szén-hidrogén-evő rovarokkal próbálkoztak a kutatók. Egy múlt héten megjelent tanulmány szerint viszont ezek a kis állatkák nem haladtak túl jól. Kedden megjelent egy újabb felmérés mely főleg a mikrobákra kocentrált. Mint kiderült az óriási mennyiségű olaj különböző olaj-evő baktériumot vonzott a térségbe amik azonnal nekiláttak a lebontásnak. Egyelőre azonban nem tudni milyen gyorsan emésztik fel az olajat.

Richard Camilli, a Woods Hole Oceanáriumi Intézet munkatársa az emberek emésztéséhez hasonlítja a baktériumok emésztését – írja a Science című amerikai lap. Ahogy az emberi szervezet a vajat dolgozza fel ugyanúgy emésztik a baktériumok az olajat. Az oxigénből és szén-hidrogénekből álló foltot szén-dioxiddá és biológiai hulladékká bontják le.

Baktériumok, mikrobák
A baktériumok (Bacteria) egysejtű, többnyire pár mikrométeres mikroorganizmusok. Változatos megjelenésűek: sejtjeik gömb, pálcika, csavart stb. alakúak lehetnek. A mikrobiológia egyik ága, a bakteriológia foglalkozik a baktériumok tudományos vizsgálatával.
Alan Mears tengerbiológus szerint ez a folyamat már évezredek óta zajlik az öbölben.
„Folyamatosan szivárog olaj az öbölbe, emberi közbeavatkozás nélkül is. Évente mintegy 40-50 millió gallon közötti mennyiségű szénhidrogén kerül a vízbe. Ha nem bomlana le, vagy a baktériumok nem segítenének az elbontásban, minden óceánban olajfoltok úsznának” – világosít fel a kutató.

Kutatások

Hogy világossá váljon mi is folyik az öbölben a Kaliforniai Egyetem munkatársai 1100 méter mélyről hoztak fel mintákat, mind az olajfoltból mind pedig a foltot körülvevő, nem szennyezett területről.

Terry Hazen mikrobiológus vezetésével elemezték a mintákat, kémiai, fizikai vizsgálatokkal, valamint a mintákban található baktériumok DNS-t is megfigyelték. Némi biztonságot adtak a kedden publikált feljegyzésekben lapuló eredmények. Az óceánlakó mikrobák úgy tűnik, észlelték az óriási mennyiségű olaj jelenlétét és ennek megfelelően reagáltak.

Eltűnik az olajfolt

Hazen csapata úgy találta, hogy a foltból vett mintában található mikrobákban kétszer annyi tápanyag található mint a szennyezetlen területen élőkben. Ami még ennél is bíztatóbb: a gén, melynek segítségével az olajat lebontják a kis élőlények sokkal markánsabban van jelen a szennyezett területen élő baktériumokban.

Úgy tűnik a jelenlegi mikroba koncentráció mellett, óriásit eshet a az olaj mennyisége a Mexikói-öbölben. Ez persze nem azt jelenti, hogy pár nap alatt eltűnik az olajfolt.

Ronald Atlas mikrobiológus úgy fogalmaz: „A mikrobák egyértelműen lebontják az olajat. A Hazen-féle tanulmány ezt szintén alátámasztja. A kutatások közti ellentmondás az olaj bomlásának aránya.”

Felmerül még egy problémás jelenség az olajfolt eltűnése kapcsán. A mikrobák az olaj lebontása közben oxigént is fogyasztanak a vízből. A vízben lévő oldott oxigén mennyisége rendkívüli fontossággal bír a halálomány tekintetében. Ugyanakkor egyik tanulmány sem észleli veszélyesnek az oxigén fogyását a vízben.

Van indok az optimizmusra. Az olajfolt degradálódik és el is fog tűnni. Már csak az idő a kérdés.
Forrás: Science/HírExtra