2024. május 5. - Györgyi

Egyedülálló mozdony vontatta a szerelvényt

Hibrid hajtású kisvasúti mozdony vontatott vasárnap egy szerelvényt Miskolcról Lillafüred érintésével Garadnára, az ország első, keskenynyomközű dízel-villamos mozdonya a világon is ritkaságszámba megy.
2010. november 14. vasárnap 14:49 - HírExtra
Kilencven évvel ezelőtt, 1920. november 14-én közlekedett az első vonat a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁÉV) vonalán, a jeles évfordulóra méltón emlékezett meg az Északerdő Zrt. érdekeltségébe tartozó kisvasút, a most forgalomba állított, átépített mozdony a nemzetközi vasúttechnika élvonalának figyelmét is kiérdemelte - mondta Mátrai Imre, a LÁÉV vezetője.

A társaság új, hibrid hajtású mozdonya november 3-án kapta meg a műszaki engedélyt, a hibrid hajtású járművek a közlekedés minden ágazatában lehetséges utat jelentenek az energiahatékonyabb és környezetkímélőbb megoldások felé, vasúti járművekben azonban még csak néhány gyártó kísérleti darabjai közlekednek a világban, így nemzetközileg is figyelemreméltó, hogy vasárnap forgalomba állhatott a magyar kisvasutakon az első ilyen mozdony.

Mátrai Imre elmondta: többéves előkészítés után alig néhány hónap alatt épült újjá az 1961-ben gyártott Mk48 2021 pályaszámú dízelmozdony - amely egykor szerelvényeket vontatott a hegyközi, bodrogközi kisvasúti vonalon is -, amelynek főkeretét és forgóvázait tartották meg alapos felújítással. A gépezet, hajtásrendszer, járműszekrény teljesen megújult a mozdonyt tervező és kivitelező magyar mérnökcsapat - a Bobo Kft., a Sedulitas-Pro Kft. és az Invent Kft. - jóvoltából.

A mozdony energiaforrása egy dízel-villamos gépcsoport, valamint egy lítium-vas-foszfát akkumulátortelep. A meghajtást forgóvázankét egy-egy vízhűtéses vontatómotor végzi. A jármű vezérlése képes a két energiaforrást együtt vagy külön-külön is működtetni, így a mozdony akár tisztán akkumulátoros üzemmódban is mozoghat, csaknem teljes csendben. Természetesen lényeges jellemző, hogy völgymenetben a mozdony visszatápláló fékezésre is képes, a fékezési energiát tárolja az akkumulátorban, ami jelentősen javítja a hatásfokot.

A vezetőfülke a korábbinál tágasabb, benne két vezetőállás kapott helyet, így mindkét menetirányban kényelmesen előretekintve érhetők el a szükséges kezelőszervek, vonalvezetése is egyedülállóan komoly műszaki megoldásokat tartalmaz.

Mátrai Imre elmondta: a XX. század első felében állították forgalomba a magyar járműgyártásnak világhírt hozó motorvonatok keskenynyomközű változatát, a mozdony most ennek tiszteletére ugyanazt a kék-fehér színezést kapta, mint az egykori motorkocsik.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását