2024. április 29. - Péter

Együnk magyart! Magyar áruért kampányol Gyurcsány

Gyurcsány Ferenc hétfő déli beszédében is megemlítette azt az etikai kódexet, aminek célja, hogy az áruházláncok polcain legalább 80 százaléknyi magyar élelmiszer legyen. Gráf József miniszter szerint a héten megszülethet a megállapodás.
2009. február 16. hétfő 15:11 -

Magyar árut szeretne az agrártárca vezetője a hazai polcokra. Gráf József terve szerint a kereskedelmi láncok polcain 80 százalékban magyar árunak kell megjelennie. Az ötletet egyelőre a terméklánc minden szereplője – termelők és kereskedők is – elfogadták. Ahhoz azonban, hogy ez a cél valóban elérhető legyen, el kell fogadni egy etikai kódexet.

Az etikai kódex ötlete nem újkeletű. Több országban is létezik ilyen jellegű megállapodás. Legközelebb például Szlovákiában. Ott azonban azok a külföldi kereskedelmi láncok, akik nem lennének esetleg hajlandók a szlovák árut megfelelő arányban szerepeltetni kínálatukban, adókedvezményeik visszavonását kockáztatják. Nálunk erről nincsen szó.

Pedig a leglényegesebb kérdés éppen ez. Az ötlet ugyanis mindaddig csak ötlet, esetleg szép álom marad, amíg nincsenek hathatós szankciók a betartatására. Gráf József a köztévé reggeli műsorában azt mondta, a szankciót maga az etikai kódex jelenti. Ennek megsértésével ugyanis a kereskedő saját jóhírnevét kockáztatná. A miniszter szavaiból világosan kiderült, szerinte ez legalább akkora visszatartó erő, mint bármilyen jogi vagy pénzügyi szankció.

A törvény nem szabályozhat

Törvényileg nem lehet szabályozni ilyen ügyet, hiszen az uniós jog szerint olyan, hogy „magyar áru” nincs (ahogy nincs spanyol, vagy német sem): kizárólag uniós áru van. Vagyis ellentétes volna az EU jogszabályaival, ha a magyar Parlament törvénybe foglalná a polcokon kötelezően megjelenő 80 százalékos magyar áruk arányát. Mivel törvényi szankciók nem lesznek, csupán a nyilvánosságban bízhatunk.

Kérdés, hogy a nyilvánosság ereje valóban elég lehet-e a kereskedőknek a kódex betartásához? Gráf József ugyan nagyon bízik benne. Ám a pusztán erre alapozó tervnek erősen támaszkodni kellene arra, hogy a kódex áthágásáról gyorsan kapjanak információt a médiumok. Erre vonatkozólag megkerestük a vidékfejlesztési minisztériumot, ahonnan a következő választ kaptuk:

"Az etikai kódexet létrehozó szervezetek egy olyan közös bizottság létrehozását is tervezik, amely éppen a kódextől eltérő piaci viselkedés "szankcionálásra" alakul. Ez azt jelenti, hogy ha valamely piaci szereplő megsérti a kódexben foglaltakat, azt a bizottság nyilvánosságra hozza, és nyilvánosságra hozzák az egyes szervezetek is (MOSZ, ÉFOSZ, OKSZ) a honlapjaikon."

Ahol a kutya el van ásva

A hírek szerint a kódex aláírására ezen a héten sor kerülhet. Egyeztetések jelenleg az úgy nevezett visszatérítések kérdésében folynak. Ez azok az ügyletek, amikor a termelőnek pénzbeli hozzájárulást kell adnia, különféle előnyökért. Ide tartozik a polcpénz, vagyis hogy a polcon megfelelő helyen – azaz minél inkább szem előtt – legyen az áru vagy, hogy az áruház reklámújságjában megjelenik a termék. De azért is plusz pénzt szoktak elkérni az áruházak, ha mondjuk kerek évfordulóhoz ért az adott kereskedelmi lánc.

A minisztérium álláspontja egyértelmű: nem tényleges szolgáltatásért semmiféle pénzt nem lehet elkérni a termelőktől. Az, hogy a kódexről szóló egyeztetésekben ez a kérdés maradt a legvégére, azt mutatja, hogy a kereskedők vonakodnak, de legalábbis fenntartásokkal kezelik a visszatérítések megszüntetésének ügyét.

Miért kell nekünk magyar ételt enni?

De mire föl kellene nekünk magyar élelmiszereket fogyasztani, hogyha a külföldiek olcsóbbak? A magyar háztartások – különösen gazdasági világválság megérkeztével – komoly gondba kerültek. Mivel az élelmet minden nap meg kell venni, itt nem lehet máshogy spórolni csak az olcsóbb áru kiválasztásával. Ebben a versenyben pedig nem állnak jól a magyar termékek.

Meg kell azonban vizsgálni a dolog másik oldalát is. A magyar termék óriási előnye a külföldivel szemben, hogy elkészültének minden egyes fázisát ellenőrzik a hatóságok, azaz jóval biztonságosabb mint a határon túlról behozott. Ha pedig biztonságosabb, egészségesebb is. Ráadásul a Kárpát-medence adottságai miatt a Magyarországon mind a növénytermesztésből, mind az állattenyésztésből előállított termékek egyedülálló minőségűek. Vagyis több pénzért jobb minőséget kapunk.

Munkahelyteremtés

Az utolsó érv a magyar termékek vásárlása mellett a gazdasági válság miatt különösen időszerű. Ha a vásárló hazai élelmiszert vesz, azzal a hazai piacot szélesíti, és megélhetést ad saját honfitársainak. Most, hogy az elbocsátási hullám erőteljesen beindult, ennek nagy jelentősége van. Munkahelyek maradhatnak meg, ha a hazai termékeket vesszük le a polcról.

Gyurcsány Ferenc hétfő délben, az Országgyűlés tavaszi ülésszakának nyitónapján azt mondta az áruházláncokkal való megegyezés a magyar áruk kérdésében különösen fontos, ez az igazi patrióta gazdaságpolitika. A honatyák a bejelentést megtapsolták.

A lelkesedést értékeljük, és reméljük nem csak szokásos üres szavak, de valódi tettek követik a tenyerek összeütését.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását