2024. április 29. - Péter
Az oktatási ombudsman jelentése szerint a gyerekek és a szülők is a terror házának tekintik az iskolát. A jelentéssel kapcsolatban az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium oktatásügyi államtitkárságán érdeklődtünk.
2010. október 21. csütörtök 18:59 - Forján-Vass Máté
Mennyire látják súlyosnak a helyzetet az oktatásban?

Ombudsmani jelentés
Egyre több panasz érkezik az oktatási ombudsmanhoz. Kezelhetetlen diákok terrorizálják társaikat, megfélemlítik és megalázzák tanáraikat. Olyan iskola is van, ahol a problémás tanulók védelmi pénzt szednek gyengébb diáktársaiktól.

A jelentésben olyasmi is benne van, hogy menetrend szerint késekkel felfegyverkezve ékreznek a diákok az iskolába.

Egyes iskolaigazgatók olyan eszközöket alkalmaznak, mint a kamerás megfigyelés, a biztonsági őrök alkalmazása és a csomagátvizsgálás. Ezek viszont alapvető emberi jogokat sértenek.
Mivel az oktatásért felelős államtitkárság az oktatási intézményekben minden erőszakos cselekményt elfogadhatatlannak tart, ezért minden egyes esetet rendkívül súlyosnak tekint.

A testi fenyítés, a fizikai, vagy verbális erőszak alkalmazása semmilyen körülmények között nem szerepelhet sem a pedagógus eszköztárában, sem a diákok egymás közötti konfliktusainak rendezésében.

Hogyan lehet elejét venni az ilyen eseteknek?

Az új oktatásirányítás meggyőződése szerint az iskolai életben a nevelés előtérbe helyezésével, társadalmi szinten a családok megerősítésével, az együttélést szabályozó alapvető erkölcsi normák megerősítésével, a médiatartalmak megfelelő ellenőrzésével sokat lehet javítani a jelenleg tapasztalható helyzeten.

Amikor az erőszak terjedése felett kesergünk, nem hagyhatjuk figyelmen kívül: az elmúlt nyolc esztendőben érdemmé nemesedett a hazugság, hogy a rend védelmére hivatottak ártatlan emberek tucatjait verhették agyba-főbe, s tettükért a kormány prominenseitől kitüntetéseket, vagy dicséretet kaptak, hogy az ügyeskedés, a tisztességtelen előnyszerzés általánosan elfogadottá vált.

Az értékrend megszilárdítása, a tisztesség, a jogkövető magatartás előtérbe állítása reményeink szerint hosszabb távon az erőszak csökkenését eredményezi.

Kell-e szélesíteni a tanárok fegyelmezési jogkörét és eszköztárát?

A modern pedagógia nevelési módszertana számos megoldást kínál a konfliktusok kezelésére. A pedagógusok képzése, továbbképzése során megfelelő hangsúlyt kell fordítani arra, hogy az agresszivitást eredményesen tudják kezelni.

Miért van ilyen mélyponton a fegyelem a hazai oktatásban?

Az elmúlt esztendőkben az ország egészében kialakult egyfajta rendetlenség. Az új kormány felállását követően a sajtóban gyakran szitokszóként jelent meg a rend. Nyilvánvaló: az iskolában tapasztalható folyamatok messze túlmutatnak ezen, az okokat a társadalomban kell keresni.

Az oktatásért felelős államtitkárság arra kéri a helyi közösségeket, önkormányzatokat, fenntartókat, szakszolgálatokat, álljanak a pedagógusok mellé ezeknek a nehéz helyzeteknek a megoldásában. Az esetek többségében helyi szintű konfliktusokról van szó, melyeknek feldolgozásában óriási segítség a helyi összefogás.

Az EU elnökségre készülő magyar kormány a jövő év egyik tárgyalási pontjaként az iskolai veszélyek tapasztalatainak megosztását, az ezekre adható válaszok közös megfontolását terjesztette elő, és az Unió illetékes szervei a javaslatot elfogadták.

Terveink közt szerepel a következő két év során az Oktatási Jogok Biztosa hivatalának felállítása, illetve a szakemberek széles körének bevonásával egy, az iskolai veszélyekre, iskolai agresszióra válaszoló, átfogó stratégia kidolgozása.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását