2024. április 29. - Péter
Farkas Bertalannal, az első és eddig egyetlen magyar asztronautával beszélgettünk az űrkutatás jelenéről és jövőjéről.
2011. február 21. hétfő 06:07 - Győry S. József
Az interjú leszervezése hosszabb folyamatnak bizonyult: folyamatosan tárgyalt. Mit csinál nyugdíjas éveiben?

A tizenhárom, nyugdíjban töltött évem nem telt el eseménytelenül. A héten a moszkvai csillagvárosba utazom, majd az Egyesült Államokba az STSZ 133 űrrepülőgép startjára. Áprilisban ismét Moszkvába utazom, ahol Gagarin utazásának ötvenedik évfordulóját fogjuk ünnepelni a kollégákkal. Hívtak Ciprusra is, ahol szeptember folyamán előadást kell tartanom.

Két és fél évvel ezelőtt volt űrhajós kollégákkal létrehoztunk egy alapítványt, mely Világűr a Föld Jövőéért névre hallgat. Tapasztalatokat cserélünk egymással, valamint abban az esetben, ha pénzügyi szempontból megerősödik az alapítvány, szeretnénk létrehozni egy ösztöndíjat: cserediák programot szeretnénk létrehozni. Az oktatás mindig nagyon fontos dolog volt, így ha a diákok megállják a helyüket, akkor mindenképpen megérte létrehoznunk az ösztöndíjat.



Vagyis egyáltalán nem szakadt el az űrutazástól, tehát a szakmától.

Nem szakadhatok el, mivel egyenlőre csak én vagyok az, aki magyar emberként a világűrt megjárta. Naprakésznek kell lennem, hiszen jelenleg is nagyon sok előadás megtartására hívnak, általános iskoláktól kezdve egészen az idősek otthonáig.

1980-ban, a Szaljut 6 űrállomáson nyolc napot töltött a világűrben. Meglátása szerint miben változott ez idő alatt az űrhajózás?

Mind a tudomány, mind az űrtevékenység nagyot változott az eltelt idő alatt. Amikor mi repültünk, akkor az űrállomásunk és a két, hozzá kapcsolódott űrhajónak az együttes tömege harminchat tonnát jelentett. Jelenleg több mint négyszáz tonna kering a világűrben, hiszen a komplexumot - ez már a MIR űrállomásra is igaz volt - borzasztóan sok modulból kellett összeállítani. Jelenleg külön létezik Európai, Amerikai, Japán modul, Orosz modul, kutató és orvosi modul.

2003-ban a Columbia űrrepülőgép katasztrófája visszavetette a nemzetközi űrállomás építését, a kiesés legalább két évet jelentett. Amikor visszatérek az Egyesült Államokból, nyilván többet tudok mondani arról, hogy a NASA mit tervez a nemzetközi űrállomással, és az űrrepülők kivonásával kapcsolatban.

Amennyiben kivonják az űrrepülőgépet, akkor az oroszok tudnak Szojuz típusú űrhajókkal űrhajósokat juttatni a világűrbe, persze ehhez nagyon komoly programot kell készíteniük: mára azonban más nemzetek is rendelkeznek űrprogrammal.

Űrhajós kollégák megerősítették, hogy tizenöt, húsz, huszonöt év múlva előterébe kerül a Mars körüli program, valamint a bolygón landolás. Az egyenlőre még nincsen eldöntve, hogy Holdról indítanak űrhajókat, vagy egy állandó, föld körül keringő űrállomásról. Nemrég olvastam egy tanulmányt, mely arról tájékoztatott, hogy az orosz-kínai együttműködés a Mars körüli utazásig vezethet.

Az emberiség hosszabb távon mit nyerhet a Mars expedícióból?

Olyan új technológiákat, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy egy Mars körüli utazás alkalmával emberek legyenek az űrhajó fedélzetén: teljesen más ökológiai rendszerre van szükség ehhez. Etetni-itatni kell őket, biztonságossá kell tenni az utazásukat, a kozmikus sugárzás ellen ki kell valamit találni, valamint a két éves súlytalanság hátrányait is ki kell küszöbölni: ezen rohamtempóval dolgoznak a tudósok. A Földön a találmányoknak az orvosbiológia venné nagy hasznát.



Oroszországon és az USA-n kívül többek között Kínának és Indiának is van űrprogramja, eredményeket is sikerült elérniük. Véleménye szerint jelenleg ki a legerősebb?


Az oroszoknak borzasztóan bonyolult feladat lenne bármilyen űrprogramot létrehozniuk abban az esetben, ha a Szojuz típusú űrrepülőikkel magukra maradnak. A következő generációs űrrepülőgépeket az USA fejleszti, ahogyan az oroszok is. A Szojuz típusú űrhajókkal jelenleg három fő repülhet, érthető módon szeretnék ezt az arányt növelni. Véleményem szerint az elkövetkező három-négy éven belül megvalósulhat a fejlesztés.

Amikor visszatértem az utazásomról, nagyon sokszor elmondtam, hogy nem az a kérdés, hogy melyik nemzetnek sikerül új, áttörő eredményeket elérnie. Közösen, nemzetközi együttműködésre, tapasztalatcserére van szükség.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

TheFallen
2011. február 21. 19:51
Magyarország teljes joggal lehet büszke Bercire. eddig azt hittem hogy csak egyszer repült és kész de nem. Most is ezerrel dolgozik, meló van kéremszépen! Úgymond nagyjaink példát vehetnének róla.
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását