2024. május 2. - Zsigmond

Az utolsó útjuk legyen méltó

Közeleg a húsvét, az ember mindenféle örömteli eseményre készülhet: nagy evészet, tojásfestés, locsolkodás. Az állatok életéből azonban a vidámság az ünnepek alatt kimarad: zsúfolt kamionokban utaztatják őket szerte a világban, hogy az ember egy jót lakmá
2008. március 20. csütörtök 07:32 - Mohai Szilvia

Valóban alacsony azon állatorvosok száma, akik az állatszállítmányokat ellenőrzik?

Magyarország a maga gyakorlatával Európa első harmadához tartozik, ami nem rossz eredmény. Természetesen mindenki szeretne első lenni, ehhez különböző forrásokra van szükség. Az FVO (Food and Veterinary Office), amely kifejezetten az egyes európai uniós tagországok hatóságainak működését ellenőrzi folyamatosan európai szinten, a tavalyi évben is hajtott végre ellenőrzéseket állatjólét területén, és szerencsére jelentős kifogás nem merült fel. Minden egyes megyénkben kizárólag ennek a feladatnak az ellátására függetlenített, önálló állategészségügyi főfelügyelőnk van. Ezek az állatorvos kollégák kifejezetten az állatjóléti kérdésekben koordinálják egy-egy megyének a tevékenységét. Természetesen minden olyan állatorvos, aki az állatszállítással kapcsolatban tevékenykedik, folyamatos képzésben vesz részt. Magyarországon az állatjóléttel kapcsolatos hatósági intézkedéseink kifejezetten a sűrűn ellenőrző hatósági gyakorlatot mutatják az Európai Unióban: évente az állatjóléti ellenőrzések száma az országban a százezres nagyságrendet is meghaladja. A húsvéti időszakban a nagyobb számú - főleg bárány - szállítmányokat fokozottan ellenőrizzük. Az állatorvosoknak nincs árumegállítási joguk, ezért társhatóságokkal működünk együtt. Ha a szállítmány külföldről, akár EU-s, akár nem EU-s országból érkezik, a határszéleken úgynevezett mélységi ellenőrzések történnek a Vám- és Pénzügyőrséggel és a határőrizeti szervekkel közösen.

Mennyire hatékony a húsvét előtti sűrített ellenőrzés?

Az ellenőrzés nagyon fontos, de sajnos minden utat egyszerre nem tudunk felügyelet alatt tartani, hiszen ahhoz határtalan létszám kellene. Előre tervezett módon, a társhatóságokkal közösen folyik az ellenőrzés: természetesen először megvizsgáljuk, hol a legnagyobb az állatszállító kamionok forgalma. Ugyanis Magyarországra kizárólag azokon a határátkelőhelyeken jöhet be, illetve mehet ki élő állat, ahol állategészségügyi határállomás van, így az oda vezető utak értelemszerűen prioritást élveznek. Előre felkészülünk az ünnepekre: az elmúlt három hétben már folyt az ellenőrzés, és a következő két hétben is fog. De természetesen ez nem tud minden szállítmányra kiterjedni, hanem szúrópróbaszerűen ellenőrzünk. Az időpont is változó: hajnalban, éjszaka, napközben; a lényeg, hogy kiszámíthatatlan legyen. Ha valaki nem megfelelően tervezte meg a szállítási útvonalat, vagy egyéb hibát vétett, például nem pihentette eleget az állatokat, és megbírságolják; ez az információ nagyon gyorsan terjed, így a többi szállító már el tudja kerülni a rajtakapást, például úgy, hogy más útvonalat választ, tehát előfordul, hogy később már nem olyan hatékonyak az ellenőrzések, mint az elején.

Az Európai Unió területén történő állatszállítás és ellenőrzésének általános szabályai (részlet)
4. § (1) A szállítás során az állat fajától, testtömegétől és a szállítóeszköz típusától függően az 1. számú mellékletben foglalt,
férőhelyszükségletre vonatkozó előírásokat kell teljesíteni.
(2) Állat abban az esetben szállítható, ha azt jogszabály nem tiltja, az állat fizikai és egészségi állapota alapján a tervezett
szállításra alkalmas, és a szállítás közbeni, valamint a rendeltetési helyen történő ellátásáról az állattartó vagy megbízottja
gondoskodik.
(3) Nem tekinthető szállításra alkalmasnak a beteg vagy sérült állat, kivéve, ha
a) olyan kis mértékben sérült vagy beteg, hogy a szállítás nem okoz szükségtelen szenvedést,
b) hatósági állatorvos engedélyével tudományos kutatás céljából szállítják,
c) az állat-egészségügyi hatóság engedélyével járványügyi célból szállítják.
(4) Azt az állatot, amely a szállítás során megbetegszik vagy megsérül haladéktalanul elsősegélyben, illetőleg állatorvosi
ellátásban kell részesíteni, valamint indokolt esetben végre kell hajtani az állat kényszervágását.
(5) A (4) bekezdés szerinti intézkedések végrehajtása során az állatnak tilos szükségtelen szenvedést okozni.
(6) A (3) bekezdés szerinti esetekben a hatósági állatorvos írásbeli felmentést adhat az állatok szállítás alatti elhelyezésére és
gondozására vonatkozó előírások végrehajtása alól, és engedélyezheti az állatok szállítását azonnali állatorvosi kezelés, illetve
kényszervágás céljából. Ilyen írásbeli felmentés esetében is tilos az állatnak szükségtelen szenvedést okozni.
(7) A szállítás során szükségessé váló állatorvosi beavatkozás költségét a szállító és az állat tulajdonosa közötti erre irányuló
külön megállapodás hiányában a szállító köteles viselni.
(Forrás: fvm.hu)

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását